Teixint.
Un projecte de reinterpretació plàstica al voltant de l’obra
de Josep Royo exposada al MAMT
Si entrem en detall en les estratègies plàstiques i tècniques de l’artista, obtenim un punt de partida molt ric per a l’alumnat. El primer que impacta és el concepte d’obra oberta, entesa des d’un sentit ampli. Oberta perquè són peces que traspassen la bidimensionalitat i entren en el terreny del volum i l’espai. Royo utilitza cordes i cordills de diferents gruixos creant formes quasi escultòriques i tridimensionals. Oberta perquè sovint presenta forats molt suggeridors, solapacions de teixits, que possibiliten una mirada polièdrica de les peces, on s’intueix que va més enllà del tapís. Sovint ens trobem davant de formes orgàniques, que trenquen la quadrícula del tapís, que es cargolen, que s’ondulen, que ens recorden les escultures toves de Robert Morris, que fugen del format rectangular. Oberta perquè incorpora el collage i l’assemblage, jugant amb elements no artístics, tal com ho feien els artistes surrealistes com Joan Miró i els seus objets trouvé, o amb materials “pobres” com els artistes del Povera italià.
La gamma de colors terra, els ocres, els vermells, els negres o els blancs, configuren una harmonia constant en els tapissos de Royo. Semblen tapissos lligats a la terra, a les arrels, on hi combina aquesta paleta limitada de colors amb contrastos de llum i valor per emfatitzar la suggestió i la textura. La seva, certament, és una obra més tàctil que no pas visual.
Es proposa així, que l’alumnat prengui de
referència alguns d’aquests ingredients estudiats de l’obra d’en Royo, i en
realitzi una interpretació on fusioni el dibuix i el treball amb el fil i els
cordills. Dibuixar a l’espai, dibuixar amb el fil, cosir sobre el paper,
fusionar traç de dibuix i fil cosit, estripar, foradar, tallar, unir i recosir,
jugar amb les textures visuals i tàctils, fugir del format quadrat, enganxar-hi
elements suggeridors, sortir de la bidimensionalitat i traspassar cap al volum,
a l’espai, superposar teles, cordills, cordes, explorar els efectes de tensió i
de la caiguda dels fils i les llanes, mantenint-se en una gamma de colors afí
amb la que treballa l’artista.
Però es demanarà que aquesta interpretació la porti al seu terreny personal: teixint, en gerundi, remet a una acció en permanent canvi, i d’aquí se’n pot fer una metàfora amb el moment vital de l’alumnat. Representar amb llenguatge abstracte i elements graficoplàstics el passat (d’on vinc) el present (on sóc) i el futur (cap on em dirigeixo) l’ajudarà a mobilitzar un discurs propi i a cercar un llenguatge propi.
Teixint és un projecte que es durà a terme a l’Institut Jaume I de Salou durant el mes de novembre. En una segona fase, que es desenvoluparà al Museu d’Art Modern al gener, amb l’equip pedagògic, l’alumnat haurà d’acabar la seva reinterpretació de l’obra.
Els
objectius d’aquest projecte són diversos: conèixer l’obra d’un artista proper.
Conèixer la tasca pedagògica i de difusió que duen a terme els museus en
l’actualitat, com és el Museu d’Art Modern de Tarragona, de la mà del seu Equip
Pedagògic. I oferir l’oportunitat als nostres estudiants d’arts plàstiques de
posicionar-se com a artistes en la cerca d’un llenguatge propi al voltant de
certs conceptes vitals. Són propostes que van més enllà de les aules i que amb
la col·laboració del museu transcendeixen el que es fa a classe. La intenció
final és crear una exposició virtual de les obres dels alumnes que es podrà
visitar des de les xarxes socials de l’Institut Jaume I de Salou.
Adrià
Vila Parra
Ainhoa
Martínez Camacho
Alina Zlakomanova
Aroa
Zaratán Tamayo
Carla
Barenys Sardà
Carla
Bonfill Jubert
Carla
Oliva Escribano
Daniela
Rueda Avellán
David Aguirre Molina
David
Marín Pinel
Juan
Camacho Pérez
Juan
Carlos Martínez Hidalgo
Lucia Mantecón
Bracons
Lucía
Domínguez Leva
Matías
Bolart García
Miranda
Morales Navarro
Nicole
Verhaeren Méndez
Noelia
Ruiz Puerto
Norma
Pascual Sanjuán
Rocío
Romero Martínez
Valentina
Rembado Soro
Violeta
Gómez Nieto
Èrica
Martínez Valencia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada